Home // Info o klanu

– MOR Czechoslovak je Československý klan herní série ARMA

Co u nás najdete:

– Mise typu TvT (tým vs tým) / PvP (hráč vs hráč) vždy na jeden život, až pro 200 hráčů, bez AI jednotek a nascriptovaných situací.

Všechny mise se hrají na nejtěžší možnou obtížnost, bez pohledu z 3.os., zaměřovacích křížů, minimapy, infa o nepřátelích a občas i bez možnosti zoomu.

– Arma 2 ACE2 (Advanced Combat Environment): Moderní válka se vším co by jste očekávali, vše je do detailu propracované a funkční.

– Arma 3 ACE3 (Advanced Combat Environment): Moderní válka se spoustou techniky a zbraní, bohužel to není tak propracované, jako Arma 2.

– Arma 3 VTN (VeteranMOD): Největší možné přiblížení k realitě, pouze velitelé mají ve hře kompas, mapu, GPS a vysílačku. (ve vývoji)

– Arma 3 IFL (Iron Front Liberation): Mód zasazený do prostředí 2. světové války. Naleznete zde vše co by jste očekávali od 2. světové války.

– MILSIM Realistickou rádiovou komunikaci, realistické zbraně a vybavení odpovídající vaší postavě a armádě za kterou hrajete.

– Teamovou hru, spolupráci, zkušené hráče,stejné možnosti pro všechny a možnost rozvoje.

– Disciplínu ve hře, bez které hrát nejde, pokud hrajeme vojenský simulátor. Určeného velitele poslouchají všichni bez rozdílů postavení v klanu.

– Mise pod vedením hlavního velitele, velitelů družstev a velitelů Fireteamů (každý hráč má možnost velet, nemáme pevně dané role).

– Taktiku, plánování, strategii, výcvik s různými zbraněmi a vybavením, možnost volby role a týmu pro každou misi zvlášť.

– Přímé přenosy, sestřihy a záznamy našich her na Youtube a fotky ze hry na Facebooku, články a návody na našem fóru.

– Příjemné přátelské prostředí, zábavu a možnost zahrát si téměř každý den v týdnu a to ne jen Armu.

Co u nás nenajdete:

– dětinské a nezodpovědné chování

– AI jednotky

– bedny plné zbraní a vybavení

– zapnutý chat ve hře

– pohled 3. osoby

– zaměřovací kříž

– respawn ani revive

– pevně dané role/pozice a týmy jednotlivých členů (specializace)

Souhrn:

Předem dány jsou jen cíle mise a vybavení, zbytek se vyvíjí průběžně během hraní v závislosti na situaci. V našich hrách nenajdete „Zeuse (správně Dia)“, který by hru ovlivňoval podle svého, ani nic podobného. Mise jsou připravené předem včetně vybavení jednotlivých hráčů (nemáme volné zbraně v bednách a podobně – vyjma munice), vozidel atd. Jsou známé cíle mise a základní obecné info o nepříteli, ale není známá taktika a plány nepřítele, ani není předem dána naše taktika a postup. Stejná mise tedy může probíhat milionem různých způsobů. Šance na výhru jedné nebo druhé strany jsou cca stejné a závisejí jen na dobré taktice, plánování, provedení každého velitele i jednotlivých hráčů. Mise nám nekazí nepříliš povedené AI jednotky, protože je tam prostě nemáme. Všechny ozbrojené postavy ve hře jsou živí hráči. Ke komunikaci využíváme vysílačky, které realisticky simulují skutečnou komunikaci. Naši hráči mají výzbroj a vybavení odpovídající realitě, takže u nás neuvidíte jednotku složenou ze samých odstřelovačů, s raketometem na rameni a s termovizí v batohu. Složení týmů, výzbroj a výbava odpovídá reálným podmínkám ve skutečném boji, typu jednotek a armádě za kterou hrajete, a díky ACE modu jim odpovídá i míření, ovládání a přesnost zbraní, včetně nutnosti nastavení správného náměru u některých z nich. Hrajeme samozřejmě z pohledu první osoby, bez respawnu, na jeden život, s možností vyléčení menších zranění pomocí ACE medického vybavení a na nejtěžší obtížnost.

Historie klanu

MOR Czechoslovak (tehdy ještě jen jako MOR clan, nebo prostě morclan, ale od počátku s účastí CZ i SK hráčů) vznikl koncem roku 2006, přibližně ve stejnou dobu kdy vyšla hra ArmA – Armed Assault. Založili ho zkušení hráči Operace Flashpoint (té od BIS, dnes známé jako ArmA – Cold War Assault), kteří se spojili ze zrušeného klanu BCST (nástupce bývalého CST), dalších klanů (například i legendárního EPJ), a lidí kteří hráli OFP multiplayer a nebyli dosud v žádném klanu.

MOR na počátku své existence hrál, jako všichni ostatní, hlavně originální mise od autorů hry a od komunity (většinou mise typu CTI, CTF, sector control a podobně), a k tomu začal dělat své vlastní „speciální“ mise (interně nazývané speciálky nebo „specky“), převážně typu coop. Jak vznikaly další nové mise, i MOR postupně procházel obdobím misí jako „Evoluce“ (mise nazývané Evolution Blue nebo Evolution Red, to podle toho za kterou „stranu“ se hrálo), Warfare, Domination a dalších, které se hrály pořád dokola. Mimo to jsme se ale vždy snažili o vlastní tvorbu misí, a to jak pro širší veřejnost, tak i misí určených pouze pro náš klan, dělaných „na míru“, s příběhem, někdy i na pokračování. Postupně jsme více a více směřovali k PvP a TvT hraní, až jsme nakonec zcela opustili hru s AI jednotkami a hrajeme (až na vzácné výjimky) už jen s živými hráči, bez AI jednotek, bez nascriptovaných situací a předem daných scénářů průběhu mise.

Hned na začátku se také ukázalo, že klan bez vlastního serveru nemůže rozumně fungovat, a tak jsme se dohodli, že se na něj složíme. V té době šlo o velmi dobrý server na vynikajícím připojení (optika 10/10 mbit/s). A když už jsme měli „železo“, které bez problému zvládne i větší počet hráčů, byla by škoda nechat si ho jen pro sebe, a tak jsme se rozhodli pořádat i mise pro veřejnost, a v době kdy jsme nehráli klanové mise byl server otevřen jako „public“.

Ve spolupráci s C.S.E.C. klanem jsme také spustili projekt Válečná zóna, což byly na tehdejší dobu velké coop mise na pokračování, pro několik desítek hráčů, které byly otevřené veřejnosti, a měly sloužit mimo jiné i jako „nábor“ nových hráčů, ale i osvěžení herní scény. Bylo to poprvé co někdo v ČR a SR spustil MP mise pro veřejnost na jeden život, s centrálním velením, se scénářem a briefingem. Zájemci o hru se museli týden předem zaregistrovat na webových stránkách, vybrat si konkrétní postavu (ne všechny postavy byly dostupné pro veřejnost – ty klíčové obsadili předem určení zkušení hráči z klanů), a během briefingu před misí pak dostali konkrétní úkoly pro sebe i svou menší skupinu (fire team nebo družstvo), které pak plnili pod vedením polních velitelů a hlavního velitele mise. Komunikace probíhala na Team Speaku v několika místnostech současně, aby se dosáhlo co největší míry reality, a týmy které byly od sebe daleko se navzájem neslyšely. Hlavní velitel pak pomocí „šeptání“ udílel pokyny polním velitelům. Dnes se samozřejmě používá TFAR mod, který je mnohem reálnější a praktičtější, ale ten tehdy ještě neexistoval. Samozřejmostí bylo nastavení hry na obtížnost veterán. Ve své době to byl vrchol reálnosti jakého šlo dosáhnout, a na CZ/SK scéně to byl jediný projekt tohoto druhu.

MOR byl také první kdo na Československé scéně začal zkoušet a posléze i prosazovat, hraní s ACE modem, který od základu mění hru na více realistickou, a postupně jsme přešli pouze na hraní s ACE.

Změny a „vedlejší produkty“ klanu

Ne všechno je vždy ideální, a ne všichni se shodnou, a tak na základě interních neshod a později i nepřijatelného chování jednoho z členů došlo v roce 2008 k jeho vyloučení z klanu, a následně i k prvnímu většímu odchodu lidí. Odešlo tehdy asi 5 členů, a založili si nový klan (dodnes fungující klan BTK), s vyhozeným bývalým „MORákem“ v čele. Později se ho sice také „zbavili“, ale k jejich návratu do MORu už nedošlo. Zůstali jsme ale přátelé a spolupracovali jsme ještě dlouhou dobu na společných projektech.

Následovaly pak postupem času ještě další menší neshody a rozepře uvnitř klanu, ze kterých vzešlo několik dalších méně známých nebo později zaniklých klanů a komunit, včetně pokusu o založení „nového MORu“, v čele s lidmi, kteří se tu ohřáli jen krátce, ale z nějakého důvodu si asi mysleli, že s jejich odchodem původní MOR skončí, nebo přestane být aktivní a postupně upadne v zapomnění. Přejeme jim hodně štěstí v jejich další činnosti, a rádi si s nimi kdykoliv přijdeme zahrát nebo je pozveme na hru k nám. MOR ale vždycky byl, je a bude jen jeden, a to ten původní, stále s původními zakládajícími členy ve vedení. Kvůli těmto sporům a nedobrým náladám odešla bohužel i řada dobrých hráčů, kteří dnes nehrají vůbec, hrají sami za sebe, nebo se připojili k jiným klanům. Někteří se k nám zase vracejí, někteří členové jiných klanů k nám přešli, a samozřejmě nabíráme i nové kvalitní hráče z řad nováčků a hráčů mimo klany. Hráče si vybíráme, a mezi členy nepřijmeme nikoho, kdo by nebyl schopen teamové spolupráce a seriózního jednání. V našem klanu nenajdete „puberťáky“, „trolly“ ani „lamy“. MOR je postaven na kvalitě a spolupráci všech jeho členů a dlouholetých zkušenostech z hraní po celém světě.

MOR je od počátku v úzkém kontaktu s tvůrci série Arma, a pomohl testovat a zlepšit některé věci v Arma a Arma 2. S příchodem Arma 3 se nám ale bohužel začalo stávat, že autoři „neslyší“ některé naše námitky a v krátkém rozhovoru s některými tvůrci nám bylo vysvětleno i proč. MOR Czechoslovak a klany, či komunity s podobným změřením (hardcore military) jsou v naprosté menšině oproti ostatním hráčům, a ať se to někomu líbí nebo ne, i Arma, jako každá jiná hra, je postavená na prodejích a zisku, takže ji tvůrci prostě nemohou zcela přizpůsobit menšině požadující simulaci a realitu, na úkor většiny, která si chce prostě zahrát… Tvůrcům držíme palce, aby se jim podařilo hru co nejvíce optimalizovat, vybalancovat a pokud možno umožnit více variabilní nastavení obtížnosti a reálnosti, a v tomto ohledu se jim budeme snažit také pomoci zpětnou vazbou.

Závěrem

MOR vždy byl trochu kontroverzní klan. Ne, že bychom si to snad přáli. Udělali jsme si možná i pár herních „nepřátel“ (z naší strany nemáme problém s nikým kdo se chová prostě slušně), ale i hodně přátel a to zejména na zahraniční scéně. Každý si na nás musí udělat svůj vlastní názor sám, teprve až nás opravdu pozná. A to nejlépe tím, že si s námi zahrajete nebo se alespoň podíváte na nějaké naše video (třeba Youtube). Každý je vítán, a každý dostane šanci si s námi zahrát a udělat si vlastní názor.

MOR Czechoslovak since 2006.